A mindennapos testnevelés bevezetése fontos lépés volt a törvényhozók részéről.
A bevezetése óta eltelt évek tapasztalatainak, eredményeinek feltárása,
értékelése fontos a folyamatos megújulás, szakmai fejlődés, a Z és alfa
generáció változó igényeihez való igazodás érdekében. Cél, hogy a minőségi
testnevelés tartalma a kellő terhelésen felül a gyermek számára motiváló legyen,
belsővé váljon az igény az egészséges életmódhoz elengedhetetlen élethosszig
tartó sportolás iránt. A szakirodalmi áttekintésben azokat a tanulmányokat
vesszük sorra, melyek a mindennapos testnevelés bevezetése során felvetődött
kezdeti problémáktól eljutottak a megújulás lehetőségeihez, és a megoldások
tapasztalatai megosztásra kerültek a szakmában. A testnevelésórák heti 2-3-ról
5-re emelésének kezdeti fogadtatása az iskolaügy résztvevőit kérdezve változatos
képet mutatott, de döntő többségében azt a következtetést lehet levonni, hogy
mára már pozitívabb a megítélése, a célokról, hosszú távú hatásának
fontosságáról az érintettek részéről egyetértés született. Több intézmény még ma
is infrastrukturális gondokkal küzd, de ahol a vezetés és a testnevelő tanárok
elköteleződöttek az élethosszig tartó sportolás mellett, azok számára nem
kérdés, hogy módot találjanak a nehézségek ellenére is a megvalósításához. Az
iskolák döntő többségben ezekben az esetekben a 3+2-es modellt alkalmazzák, ahol
délelőtti három „hagyományos” testnevelésóra mellett a délutáni idősávban
élményt nyújtó, változatos programokat kínálnak a különféle sportok
megszerettetése érdekében. A tanulmányok elemzése során a kezdeményezések
többnyire nagy sikert arattak a diákoknál és szülőknél. Viszont teljes
áttekintésre nem volt mód a feldolgozás során, mivel a nagyon sok jó gyakorlat
eredményének vizsgálatára és publikálására még nem került sor ezidáig.
A teljes
cikk elérhető:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.2.25
Láng, Éva (2021) A mindennapos testnevelés 3+2-es modell által nyújtott
lehetőségeinek megvalósulása az „új” típusú mozgásformák alkalmazásával az
iskolákban Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (47. köt.).
Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy
Nominatae. Sectio Sport. pp. 25-43. ISSN 2677-0105
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése